آینده بازار کار حسابداری در ایران

از آنجایی که رشته حسابداری در ایران یکی از رشته های محبوب در بین ایرانی هاست، دغدغه ی آینده شغلی نیز برای دانشجویان رشته حسابداری همیشه مطرح بوده است.

نقش حسابداران در شرکت ها و موسسات  بسیار حائز اهمیت است به ویژه مواقعی که کسب و کارها دچار رکود اقتصادی و مشکلات مالی می‌شوند، نقش حسابداران پررنگ می‌شود.

در گذشته مسائل مالی توسط خود مدیران اداره میشد ولی امروزه به دلیل پیچیده شدن مسائل کسب و کارها نیاز به حسابدار به وضوح حس میشود. از جمله مثالی که میتوان برای پیچیدگی مسائل مالی آورد، تغییر روند مسائل مربوط به امور مالیاتی و قوانین جدید و پیچیده تر شدن بسیاری از موارد است که برای انجام آن باید دانش کافی و به روزی داشت.

درنتیجه برای رویارویی با مسائل مالیاتی، یک مدیر باید به دنبال یک حسابدار خبره باشد چراکه یک مدیر نمی‌تواند به تنهایی این مسائل را حل کند درغیر این صورت ضررهای هنگفتی به مجموعه وارد میکند. این اتفاق یک نتیجه ی برد برد است، از یک طرف برای حسابدار یک فرصت شغلی پیش می‌آید و از طرفی دیگر روند مالی کسب و کار به درستی پیش میرود.

در بحث عرضه و تقاضا این نیاز از طرف مدیران صاحب کسب و کار تبدیل به تقاضا شده است و آنها به دنبال حسابداران ماهر و باتجربه می‌گردند که این مسئله، خود نشانگر این است که رشته حسابداری وضعیت شغلی بهتری نسبت به رشته های دیگر در ایران دارد.

در شغل حسابداری گستره های شغلی متفاوتی وجود دارد از جمله: خزانه دار، رئیس حسابداری پروژه، کمک حسابدار، کارشناس ارشد بودجه و … .

حسابداران می‌توانند در چنین بازارهایی مشغول به کار شوند: بیمه ها، بانک ها، بخش های خصوصی و دولتی.

کارآموزی در رشته حسابداری:

کارآموزی بهترین شروع برای هر حسابدار نوپا است، چرا که در دانشگاه ها مسائل بیشتر به صورت تئوری و پایه آموزش داده می‌شود و به دلیل حساس بودن شغل حسابداری، هیچ مدیری ریسک استخدام یک حسابدار بی تجربه را نمی‌کند. فرهنگ کارآموزی در این رشته بسیار رایج است.

یک فارغ التحصیل نوپا در رشته حسابداری با توجه به گرایش و علاقه اش به انواع حسابداری ( حسابرس، حسابدار مالی و …) می‌تواند کارآموز آن حرفه شود.

به نقل از رئیس هیئت مدیره شرکت نرم افزاری محک: “در حسابداری جایگاه های شغلی مانند حسابداری دولتی، حسابداری شرکت ها و حسابرسی تقریبا رو به اشباع شدن است و انتخاب هوشمندانه این است که تمرکز خود را بر روی حسابداری کسب و کارها بگذارید تا درآمد بیشتری نیز کسب کنید چرا که این بخش از حسابداری بسیار مطلوب است و بازار کار بیشتری نیز دارد.”

عناوین شغلی در رشته حسابداری:

حسابداری مالی: در کلیه شرکت ها و موسسات تجاری و غرانتفاعی.
حسابداری صنعتی: در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی.
حسابداری دولتی: در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی
حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی
حسابداری بیمه: در موسسات بیمه
حسابداری بانک ها: در شعبه ها و سرپرستی بانک ها

چند مهارت که یک حسابدار باید به صورت حرفه ای قبل از ورود به بازار کار داشته باشد:
۱. داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه اصول پایه رشته حسابداری که کارآموزی بهترین راه کسب این مهارت است.

۲. آشنایی با مهارت های ICDL  و اینترنت

۳. اکسل یکی از مهمترین نرم افزارهایی است که یک حسابدار باید به آن مسلط باشد.

۴. تسلط به قوانین مالیاتی

۵. تسلط به قوانین تامین اجتماعی و قوانین کار

جمع بندی موضوع آینده بازار کار حسابداری در ایران:

هر کسب و کاری که ایجاد شود نیاز به یک حسابدار مخصوص به خود دارد، اگر نیاز و تقاضا به موضوعی در هر کشور افزایش یابد اصطلاحا به آن بازار داغ خواهند گفت. آینده بازار کار در رشته حسابداری بسیار پررونق است و یک حسابدار صرفا با تحصیلات آکادمیک و داشتن مدرک نمیتواند به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شود، کارآموزی یکی از راه های کسب تجربه و مهارت در این رشته است.

دوره های حسابداری در مجتمع فنی تهران نمایندگی قیطریه:

دوره حسابداری در نمایندگی قیطریه نیازی به پیش نیاز نداشته و علاقمند به این رشته میتوانند با انتخاب دوره “پکیج حسابداری ویژه بازار کار”از ابتدا شروع به یادگیری حسابداری کنند. همچنین دانشجویان این رشته می‌توانند پس از فارغ التحصیلی یک سری از دوره های کمک مهارتی به منظور به روزرسانی آموخته های قبلی و تمرین مهارت های عملی در دوره های مجتمع فنی تهران نمایندگی قیطریه را شرکت کنند و توانایی های خود را در این رشته بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *