عکاسی تبلیغاتی چه نقشی در برانگیختن احساسات مشتری دارد؟

مدت‌ها است که عکاسی و تبلیغات با هم گره خورده‌اند. حدودا ۱ قرن از زمانی  گذشته است که تبلیغات با بهره‌گیری از عکاسی سعی در تسخیر احساسات مخاطب داشته است. به کمک فناوری‌های جدید و ابزارهای بی‌نظیر عکاسی که امروز در خدمت تبلیغات قرار گرفته است، کمپین‌ها در مسیری فوق‌العاده قرار گرفته‌اند. تلفیق محتوای تبلیغاتی صحیح به همراه تصاویر جذاب می‌تواند جادویی برای افزایش هر چه بیشتر فروش به شمار برود. عکاسی تبلیغات بسیار مهم است. قبول دارید؟

به کمک یک تصویر منفرد می‌توان داستانی را برای مخاطب تعریف کرد که از هر نوع دیگری از آگهی‌های تبلیغاتی موثرتر واقع می‌شود. این روزها دنیا، دنیای مینیمالی است.حتی ارتباطات ما هم به شکل مینمالیستی پیگیری می‌شوند. در دنیایی که با یک صورتک زردرنگ موسوم به ایموجی می‌توانیم طومارها حرف را به دیگری منتقل کنیم، بدیهی است که تصاویر هم نقش خیلی مهمی در تبلیغات ایفا می‌کنند. هر چند عکاسی تبلیغاتی چیز تازه‌ای در این دنیا به شمار نمی‌رود اما ورود سبک مینمالیستی به عکاسی باعث ورود ابعاد تازه‌ای از این ابزار به دنیای تبلیغات شده است.

نقش عکاسی تبلیغاتی جدید در دنیای امروز چیست؟

بازاریابان و تبلیغات‌چی‌ها به دنبال ایجاد نوعی ارتباط با مشتریان هستند. آنها می‌خواهند پیام خود را به خلق یک راه برای گفتگو به بهترین و صحیح‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنند. بنابرایت، بحث ادراک، ارتباط و روانشناسی به میان می‌آید. عکاسی تبلیغات یکی از بهترین ابزارهایی است که به کمک آن می‌توان، گفتگو و مکالمه‌ای را با مشتری شکل داد. این ارتباط و گفتگو بازخوردی به مراتب بهتر از سایر انواع تبلیغات ایجاد می‌کند. علت این است که حس‌های مختلفی از طریق تصویر قابل انتقال هستند و البته احساسات مختلفی هم از طریق مشاهده در مخاطب شکل می‌گیرد.

با وجود تاثیرگذاری زیادی که عکاسی تبلیغات در مخاطب ایجاد می‌کند، لازم است که از علم روانشناسی برای درگیر ساختن صحیح ذهن و قلب مخاطب استفاده بشود. اگر آگاهی کامل در این زمینه وجود نداشته باشد، نتیجه تلفیق عکاسی تبلیغات با سایر ابزارهای موجود در کمپین‌های تبلیغاتی فاجعه‌بار خواهد شد.

باید قبول کرد که برخی از برندها در استفاده از خلاقیت برای جلب نظر مشتری دچار اشتباهات فاحشی می‌شوند.

نکات مهم درباره استفاده از عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی می‌تواند موجب تحریک احساس مخاطب و هدایت او به مرحله‌ای دیگر از فرایند خرید بشود. برای استفاده مفید از عکس در تبلیغات باید روانشناسانه به مخاطب نگریست. مفاهیمی مانند آشنایی، شباهت و علاقه‌مندی می‌توانند روی مخاطب اثرات مثبتی بگذارند. استفاده از مفاهیمی که برای مخاطب دوست‌داشتنی است و بعضا یادآور خاطرات خوش است، تلاشی موفق برای برقراری ارتباط با او خواهد بود. مثلا کارکرد کودکان و حیوانات در عکاسی تبلیغات به عنوان دو گروهی که برای بیشتر مردم شیرین و دوست‌داشتنی است در بیشتر مواقع نتایج خوبی به همراه دارد. استفاده از این دو گروه در عکاسی تبلیغات هم برای مخاطب دوست‌داشتنی است هم برای همه افراد آشنا است.

البته آشنایی و علاقه‌مندی فقط نوعی از کاربرد عکاسی در تبلیغات به شمار می‌رود. ابعاد استفاده از عکاسی تبلیغات بسیار متنوع است. زیرا به کمک آن می‌توانید بستری فراهم کنید که احساسات مختلفی در مخاطب بیدار شود. باید دید که هدف شما از برگزاری کمپین‌ تبلیغاتی‌تان چیست و قرار است به چه نقطه‌ای برسید.

هدف از عکاسی همیشه ایجاد تصاویر صرفا دوست‌داشتنی و آشنا برای ذهن و چشم مخاطب نیست. گاهی می‌خواهید با ایجاد تفکر یا حسی از جنس حتی اضطرار و هشدار روی مخاطب اثر بگذارید. در هر حال، هنر عکاسی تبلیغات می‌تواند به بهترین شکل ممکن شما را برای رساندن پیام‌تان همراهی کند.

به کارگیری استراتژی در فرایند عکاسی را جدی می‌گیرید؟

عکاسان باید طی جلساتی کاملا توجیه بشوند و در جریان استراتژی تبلیغاتی برند قرار بگیرند. در غیر این صورت، ممکن است نتایجی به عنوان خروجی به مشتریان تقدیم شود که با غافل‌گیری و البته نارضایتی همراه است. این روزها با وجود ابزارهای دیجیتالی پیشرفته و نرم‌افزارهای ویرایش عکس و تصویر همه احساس می‌کنند که عکاس هستند. این دیدگاه یکی از مخرب‌ترین دیدگاه‌هایی است که می‌تواند در میان نیروهایی که جذب می‌کنید، وجود داشته باشد.

باید در استخدام و همکاری با نیروهای تصویربردار و عکاس نهایت دقت را به کار بگیرید. شما صرفا به دنبال گرفتن عکس‌هایی با کیفیت بسیار عالی نیستید‌ (اگر چه این هم بخش بسیار مهمی از ماجرا است). شما می‌خواهید نیرویی ماهر در تبلیغات را در تیم خود داشته باشید که به مفاهیم بازاریابی و تبلیغات کاملا مسلط است و می‌تواند با درک درست خود از استراتژی جاری در کمپین، بهترین نتایج را به پروژه وارد کند.

استفاده از عکاسی تبلیغاتی در صنایع B2B چگونه است؟

بسیاری از صاحبان شرکت‌های B2B فکر می‌کنند که عکاسی تبلیغاتی و نشان دادن تصاویری از مواد اولیه و کارخانه اصلا فایده‌ای ندارد. نخست باید بگوییم که عکاسی تبلیغاتی از صنایع B2B لزوما به معنای تصویربرداری از آهن و ماشین و… نیست. نکته دوم هم این است که مغز انسان تصاویر را  ۶۰ هزار بار سریع‌تر از واژه‌ها مورد پردازش قرار می‌دهد. خلاقیت در کار عکاسی تبلیغات B2B و استفاده از اصول روانشناسی جذب مخاطب می‌تواند موجب ماندن مشتری در وبسایت شما بشود.

هر چقدر بیشتر بتوانید او را در بسترهای ارتباطی مختلف نظیر وبسایت نگه دارید و او بیشتر در این فضاها به جستجو و بررسی شما و محصولات‌تان بپردازد، امکان اینکه به مرحله خرید وارد بشود، بیشتر و بیشتر خواهد بود.

این نوشته در هنر ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *