دکوراتور

  دکوراتور شخصی است که شغل او تزئین اتاق ها ، رفع نواقص آن ، نقاشی ، تنظیم و انتخاب مبلمان وغیره را دربر میگیرد.

عموما دکوراتور به عنوان طراح یا طراح داخلی شناخته میشود ، در واقع دکوراتور محل اسقرار هر شی را در محیط بر اساس نور ،کاربرد ، رنگ ، زیبایی و … مشخص می کند به بیانی دیگر ترکیب بندی اشیا به زیبایی و کاربری اشیا در محیط می افزاید .

همچنین دکوراتور ممکن است به دلایلی از فضا اشیا حذف کند یا برای ترکیب بندی بهتر به فضا اشیا اضافه کند .

 واژه دکوراتور داخلی در اوخر قرن نوزدهم اویل قرن بیستم پدید آمده است . به کسانی که در تنظیم داخلی در سبک های مختلف تخصص دارند را دکوراتور میگویند .

با توجه به معنای دکوراتور و معنای دکوراسیون ، تفاوت دکوراسیون با طراحی داخلی و یا تفاوت دکوراسیون با معماری داخلی ، همان ماهیت اصلی کار یعنی چیدمان اشیا در فضا است ، در صورتی که طراح داخلی به طراحی محیط فضا می پردازد و معمارداخلی هم به طرح ریزی فضا میپردازد.

  در چیدمان فضا های تجاری ، به ویژه دکوراسیون فروشگاه های زنجیره ای نیز چیدمان قفسه ها ، تنظیم استانداردهای تردد ، مسیر بندی ورود و خروج ، ترتیب چیدمان کالا ها و … از اهمیت خاصی برخودار است که نیاز مند دانش کافی به موضوع است . در چیدمان فروشگاه های پوشاک ، طراحی فضا انتظار و پرو از یک سو و نمایش هر چه بیشتر تنوع کالا و استقرار کالا های مهم در محل چشمگیر اهمیت زیادی دارد . معمولا در چنین مواردی با توجه به نیازبستر سازی و هماهنگی عناصر محیطی با عناصر دکوراتیو و نیاز به نورپردازیبسته در کنارنورپردازی محیطی کافی ، طراح دکوراسیون و طراح داخلی بایکدیگر همکاری می کنند.

  در دکوراسیون رستوان ها ، کافی شاپ ها و فست فود ها اهمیت چیدمان بیش از سایرمشاغل به چشم میخورد ، چیدمان محل استقرارمیز ها برای بهره بری بیشتر از فضاها ، ضمن داشتن فاصله کافی جهت حفظ حریم خصوصی مشتریان و فضا های تحرک برای سرو و آمدو شد گارسون ها میتواند در موفقیت چنین مشاغلی نقش بسیار پر رنگی ایفا کند . از سوی دیگر طراحی آشپزخانه ها در این مشاغل با توجه به حجم بالای کار و محدودیت شدید فضا که موجب تحرک چندین نفر به صورت هم زمان میشود ، باید به گونه ای باشد که تمرکز کاری کافی  برای آشپز خانه ها فراهم شود تا بتوانند به بهترین شکل به خدمت رسانی بپردازند . در آشپزخانه ها معمولا در صورت عدم وجود چیدمان مناسب ، تداخل های کاری موجب هدر رفت مواد و یا طولانی شدن زمان سرو می شود.

  چیدمان فضای اداری نیز کم از اهمیت چیدمان سایر فضا ها ندارد ، در چنین فضا هایی چیدمان و دکوراسیون اداری بر اساس ماهیت شغل و سلسله مراتب اداری بسیار حائز اهمیت است ، دکوراسیون اداری را نمیتوان بدون در نظر گرفتن میزان مراجعات و دیاگرام سلسله مراتب رسیدگی چیدمان کرد ، در طراحی چیدما اداری بر اساس ترتیب مراجعه و گردش کار ، در نظر گرفتن فضای کار کافی ، محل های احتمال ازدحام و …ضمن در نظر گرفتن محدودیت های مساحت طرح دکوراسیون توسط دکوراتور تهیه می شود.

  در نهایت اما هیچ جا خانه نمی شود ، خانه محل آسایش و آرامش است ، دکوراسیون متناسب با مد روانشناختی خانواده محیطی در جهت ایجاد آسایش محیطی در چیدمان خانه بسیار موثر است ، مهم ترین موضوع دردکوراسیون منزل احساس راحتی ساکنین با چیدمان است . دکوراتور در طراحی چیدمان مسکونی باید موضوعاتی مانند سن ، شغل ، میزان ساعت حضور در خانه ، اطلاعات روانشناختی ، فعالیت هایی که ساکنین در خانه انجام می دهند ، تعداد مهمانی ها و تعداد مهمان ها و …را در نظر گرفته تا منزلی با چیدمان پاسخگو ی نیاز ساکنین را طراحی کند .  

مهارت های دکوراتور

دکوراتورهای ماهر به ویژه در ترکیب رنگ ، پارچه ها ، فرش ها ، وسبک های مبلمان و ایجاد فضای منلسب  و زیبا فعالیت

 می نمایند . شغل دکوراتور به گونه ای است که عموما از جانب افراد دیگر استخدام می شود تا به دکوراسیون یک فضا بپردازد

با این حال این شغل میتواند در دسته شغل های (فیری لنسری ) یا بدون استخدام قرار بگیرد .

دکوراتور میتواند کسب و کار مخصوص خود را راه اندازی کرده  و به طور مستقیم و بی واسطه با مشتریان و کسانی که به طراحی و دیزان نیاز دارند ، در ارتباط باشند.

  شما برای ورود به بازار کار به عنوان دکوراتور نیاز به فرا گرفتن مهارت های تخصصی و مدرک دارید که باعث افزایش اعتبار شما میشود.   

همچنین صدور مدرک و دوره های کوتاه مدت برای طراحی داخلی را می توانید در مجتمع فنی تهران شعبه قیطریه بگذرونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *